Stillingsmarked

Universitetet i Stavanger

Ikke uventet fant forskerne at mangel på språkkunnskaper har konsekvenser for pensjonistenes integrering i Spania. Men gjør det noe?

Høgskolen i Innlandet

Skianleggene er truet av nye fritidsaktiviteter i Norge. Men det er et par ting de kan gjøre for å holde på skikjørerne, ifølge forskere.

Derfor er de også bedre bevart og ofte intakte og originale.

Vi støtter forskning.no

Stillingsmarked

Saker fra våre eiere

De nordnorske plantene er bedre til å lese høsttegnene og forbereder seg tidligere til vinteren enn de som er utviklet i sør.

Derfor kan den heller ikke fases helt ut, ifølge forskere.

Forsker har gitt kreftfarlige molekyler en ny arbeidsoppgave. De skal ta knekken på bakteriene som saboterer for tannimplantater.

Saker fra våre eiere

Under VM i 1972 sa Dianne Holum rett ut at hun ville vunnet 1000-meteren hvis hun hadde vært heldig og trukket indre bane. Har skøyteløpere som går innerst fra start virkelig en fordel?

Folk som selv opplever at de begynner å bli glemsk eller mister ord, går saktere enn de som føler seg helt friske.

Saker fra våre eiere

Lærerne ønsket at elevene selv skulle ha ansvar, mens elevene ville at lærerne skulle gjøre det. Slik gikk det når ungdomsskolene innførte en time fysisk aktivitet om dagen.

Ustabile fjellpartier kan nå følges med enda større presisjon – uten at noen trenger å bevege seg inn i de farlige områdene.

OsloMet – storbyuniversitetet

I forskjellige protestgrupper på Facebook får barnevernet hard medfart. Forsker Edda Stang har sett nærmere på Facebook-gruppene og mener de kan ha viktige innspill til barnevernspolitikken.