Arkiv: januar 2018

Forskeren forteller:

En norsk romforskningsstasjon etableres nå i Antarktis. Det første instrumentet, spesiallaget for å tåle vind opp mot 300 kilometer i timen, er satt i drift.

Forskning.no nevnes i en ny, norsk krimroman. Forfatteren Jørn Lier Horst lar en drapsmistenkt mann lese en sak om hva som skjer med kroppen etter døden.

Norsk Romsenter

Både forskere og romfarere vil vite hva som får planter til å vokse best i rommet. På den internasjonale romstasjonen styres planteforsøk av forskere i Norge.

Citizen science – vitenskap utført av folk flest – har avslørt et planetsystem med fem, kanskje seks, hittil ukjente planeter.

Kjøtt fra storfe fører til nesten åtte ganger så mye global oppvarming som kjøtt fra kylling og laks.

Fisk i dypet reagerer på regnvær – selv i Bergen. Da svømmer de oppover i vannmassene for å få nok lys.

Brokkoli er full av sunne vitaminer og plantestoffer. Men for å holde på de gode næringsstoffene må den oppbevares riktig.

Temperaturauke i sjøen gjer at arktiske botndyr i Barentshavet er på flyttefot nordover. I tillegg vert dei same dyra utsett for press både frå botntråling og som mat for snøkrabbe.

Forskeren forteller:

Mindre luftforurensning har siden 1980-tallet bidratt til reduserte vedlikeholdskostnader.

Spørreskjema finner flere deprimerte enn det fagfolkene gjør. Det kan gi et skjevt bilde av verden.

Dropp bomullstrusen og de vanntette skoene når det er skikkelig kaldt ute, råder forsker. Slik kler du deg i kulda.

Torsken kan beite rett under havisen om vinteren, takket være antifrysestoff i blodet.

En albatross på 67 år legger egg igjen. Det kan høres utrolig ut, men faktisk er det vanlig at dyr får unger gjennom hele livet. Det er mennesket som er uvanlig.

De som forkledde skryt som klager eller pakket det inn i ydmykhet, ble dårligere likt enn de som bare skrøt uhemmet av seg selv.

To dager før valget i fjor høst gikk fagfolk ut i forskning.no og advarte mot metodesvakheter ved bruk av robot-intervjuer. Nå dropper VG videre samarbeid med Infact, som bruker telefon-roboter.

Immunforsvaret angriper en del av CRISPR-Cas9-genteknologien og kan stanse mange lovende behandlinger med genterapi.

Barna i nordiske barnebøker leker alene utendørs, er uoppdragne og samtidig kompetente. De skiller seg fra barna i andre land, påpeker forsker.

De regionale forskningsfondene

Ny forskning viser hvordan dagens avløpssystem og superpresise værmeldinger kan brukes til å håndtere flom mye mer effektivt enn i dag.

Tyske forskere har funnet plastpartikler i gourmetsaltet fleur du sel, som dannes på toppen av fordampet havvann.

Den italienske kirurgen Paolo Macchiarini har klaga NRK inn for Pressas faglege utval etter påstandar i  den svenske dokumentarserien «Experimenten». NRK avviser innhaldet i klaga.

Forskere i USA har utviklet en blodprøvetest som kan avdekke åtte ulike typer kreft.

De tre siste årene har vært de varmeste som noensinne er registrert på jorda, opplyser Verdens meteorologiorganisasjon (WMO).

Forskeren forteller:

De butikkene som klarer å skape en opplevelse ut over det å bare handle varer, er de som lykkes. Det er godt nytt for sentrumshandelen.

Sannsynligheten for å bli drept eller hardt skadd i en trafikkulykke er om lag 40 prosent lavere om du kjører en ny bil, sammenliknet med en bil som er ti år gammel. Men nye biler er oftere tyngre, og dermed farligere for andre trafikanter.

For å hindre at lakselusa sprer seg, kan havbruksnæringen ta i bruk lukkede merder. Men slike konstruksjoner må tåle enorme naturkrefter.

Ingen har mindre behov for ferie fra jobben enn nordmenn. Men å droppe ferien kommer ikke på tale.

Artsdatabanken

Fra tid til annen treffer man på merkverdigheter fra insektverdenen som får en til å stusse. Da er sjansen stor for at du har kommet over en representant for en av våre små og mer eiendommelige insektordener.

Framsenteret

Selv om somrene har blitt varmere på Svalbard, trives ikke plantene. Det skyldes trolig de milde vintrene, viser ny forskning.

Tross to store studier avviser den danske Lægemiddelstyrelsen at det er evidens for at clarithromycin kan øke risikoen for plutselig død.

Et vanlig antibiotika mistenkes å øke risikoen for at folk med åreforkalking plutselig dør.