Slik kan det ha sett ut da en tenkt, landlevende fugl måtte flykte fra infernoet etter asteroidenedslaget.

Dagens fugler stammer fra de få som overlevde meteoritten som drepte dinosaurene

Katastrofen for 66 millioner år siden ødela verdens skoger og drepte fuglene som levde i trærne.

26.5 2018 05:00

Det kalles Chicxulub-nedslaget, etter stedet i Mexico hvor meteoritten traff jorden. En av de mest brutale hendelsene i jordens historie skjedde sannsynligvis her for 66 millioner år siden.

Nedslaget var med på å utrydde dinosaurene, og tok livet av en stor del av plante- og dyrelivet på jorden.

Men heldigvis for oss døde ikke alt liv ut. Fugler er de siste gjenlevende dinosaurene, men de fleste av fuglene kan også ha strøket med etter asteroidenedslaget, ifølge en ny studie i tidsskriftet Current Biology.

Forskerne har sett på fuglenes evolusjonshistorie og fossiler for å tegne et bilde av hva som egentlig skjedde i tiden etter asteroidenedslaget.

Og det sto virkelig ikke bra til med hverken flora eller fauna.

Fugledød

Skogen i verden fikk ekstrem hard medfart på grunn av den enorme meteoritten. Dette kan forskerne tydelig se i fossilene fra denne tiden. Nedslaget var så kraftig at all skog i en radius på 1500 kilometer ble blåst bort av trykket. Samtidig ble temperaturen så høy at det kan ha startet skogbranner over hele verden, ifølge forskerne.

I tiden etter nedslaget finner forskere veldige mye fossiliserte bregner i store deler av verden, som er et tegn på at skogen er borte. Bregner trives nemlig godt i brent og ødelagt skog.

For fuglene som levde i trærne var dette dårlige nyheter. Forskerne viser til både fossiler, men også fuglenes evolusjonshistorie som tyder på at nesten alle fugler som lever i dag stammer fra fugler som levde på skogbunnen.

Når skogen forsvant, mistet også de trelevende fuglene sitt hjem.

Fuglenes utvikling

Dette vises også i fossilhistorikken, mener forskerne. Det finnes ingen fossiler av trelevende fugler som stammer fra den første tiden etter den store utryddelsen. Etter hvert begynte fugleartene som ble igjen å klatre opp i trærne som kom tilbake, og fylle nisjen som nå var tom.

Fugler er i dag en av de mest utbredte dyrene i verden med over 10 000 forskjellige arter som finnes over nesten hele verden.

Field mfl: Early Evolution of Modern Birds Structured by Global Forest Collapse