Hilde Brekke Møllers blogg

Jesus på tempelplassen

26.3 2018 19:29

I dag vil jeg starte med en liten, og ganske koselig notis hos Markus. Den følger rett etter Hosianna-ropet fra i går:

«Han dro inn i Jerusalem og gikk opp på tempelplassen. Etter å ha sett seg omkring overalt, gikk han ut til Betania igjen sammen med de tolv, for det var alt blitt sent på dagen» (Mark 11,11).

Jeg vet ikke hvorfor jeg er så svak for denne typen småkommentarer, men kanskje er det fordi det er så hverdagslig. Ikke noe storslagent. Jesus kikket seg litt rundt. Det var alt; en første kikk på storbyen.

Og samtidig blir jeg nysgjerrig på hvorfor det har kommet med. Veldig mange av Jesu dager skrives det ingenting om. Hvorfor er akkurat dette blant de relativt få episodene fra Jesu liv som Markusforfatteren har brukt papyrus på?

Det er mulig at forfatteren av Matteusevangeliet har lurt på det samme. I alle fall har han utelatt hele passasjen, og går rett over til en annen historie som Markus har plassert dagen etter: 

Jesus blir rasende på tempelplassen. Han velter bord og roper. 

De fleste NT-forskere er enige om at Markusevangeliet er eldst, og at Matteus og Lukas har kjent til denne boka, og brukt den som kilde for sine egne framstillinger av Jesus. Noen ganger blir uklarheter i Markus blir forklart hos Matteus. Andre ganger virker det som at Matteus har ryddet litt opp i Markus sin framstilling. Kanskje dette har skjedd her.

Kanskje skurret det for Matteus at Jesus skulle ha tatt turen til tempelplassen uten å spontant reagere på businessen der? 

For han reagerer kraftig. Jesus omtaler templet som en ‘røverhule’, uten at det blir helt klart hvem som er røverne: De som selger offerdyr eller driver med pengeveksling? Prestene? Folk som ferdes der?

Uansett: Historien er en så viktig del av Jesustradisjonen at den har fått plass i alle de fire evangeliene. Hos Johannes kommer den riktignok helt i starten av Jesu offentlige virke, mens de andre tar den inn i den siste påsken. 

Uavhengig av kronologien er det rimelig å se for seg at en slik oppførsel ville vekke forargelse blant dem som styrte i templet. Både pengeveksling og salg av dyr var ordninger som gjorde at tempelets funksjoner kunne opprettholdes; de bidro til at ofringene kunne gjennomføres på en enkel måte. 

Så kommer det en ulærd fyr fra bygda og lager bråk og kommer med anklager!

 

Jeg kan ikke la være å lure på hva Jesus tenkte..?

Hadde han trodd at han skulle komme unna med noe sånn?

Prøvde han å erte på seg tempelmyndighetene? 

Eller ble han rett og slett bare utrolig sint over det han så, og reagerte helt spontant?

 

Foto: Pixabay

 

 

 

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Hilde Brekke Møllers blogg