MAREANO toktdagbok

MAREANO samler gravimetridata

24.10 2017 16:29

For først gang på MAREANOs geologi-biologi-tokt samles det nå inn gravimetridata, eller tyngdemålinger. Dette gjøres med NGUs nye gravimeter, som ble installert på "G.O. Sars" i august.

De neste ukene skal MAREANO samle gravimetridata i Barentshavet. NGUs nye gravimeter ble midlertidig installert ombord på "G.O. Sars" i august, der det skal være i operasjon i flere uker.

Gravimeteret er av typen TAGS-6 (Turnkey Airborne Gravity System), som er bygd for å samle data fra skip og fly. Instrumentet er svært fintfølende, og kan måle variasjoner i gravitasjonfeltet på mindre enn 1 milliondel av tyngdeakselerasjonen. Gravimeteret henger i slingrebøyler slik at det skal være stabilt selv i høye bølger på sjøen.

NGUs nye gravimeter montert ombord på "G.O. Sars". Marie-Andree sjekker at alt er i orden. Foto: MAREANO

Tyngdeakselerasjonen er ca. 9,81 m/s2, noe som betyr at en gjenstand i fritt fall i et lufttomt rom vil øke farten med 9,81 m/s for hvert sekund den faller. Tyngeakselerasjonen varierer alt etter hvor på jorden en befinner seg.

Gravimetridata benyttes til å tolke geologien under bakken, eller under havbunnen. Variasjoner i det gravimetriske feltet, eller tyngdeakselerasjon, viser variasjoner i tettheten til bergarter og jordens form. En granitt vil for eksempel være tettere og gi høyere tyngdeakselerasjon enn en porøs sandstein.

NGU bruker informasjonen til geologisk tolkning og til utarbeidelse av berggrunngeologiske kart og kart over jordens tyngdefelt. Petroleumsnæringen kan bruke slike data til å lete etter spesielle bergarter som kan inneholde olje eller gass. Resultatene kan også brukes til å beregne landheving, havstrømmer og geoiden (grunnlag for høydesystemer i kart).

Tyngdemålingene tikker inn jevnt og trutt hele døgnet. Foto: Mareano

Innsamling av tyngdedata er ikke en direkte del av MAREANO-programmet, men MAREANO-toktene gjør det mulig å montere gravimeter om bord på ulike fartøy. Senere skal gravimeteret benyttes ombord på "H.U. Sverdrup", som tilhører Forsvarets Forskningsinstitutt. Vi regner imidlertid med å installere utstyret på "G.O. Sars" på nytt for senere MAREANO-tokt.

Les mer om tyngdemålinger på MAREANO-tokt.

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

MAREANO toktdagbok