Hvor mange blomster? Bier har tidligere vist at de kan «telle» til fire. Nå mener forskere at de også skjønner hva null er.

Bier er de første insektene som skjønner null

Forskere hevder honningbier er første insekt i den eksklusive klubben av arter som kan forstå det abstrakte begrepet null, altså 0.

11.6 2018 05:00

Selv for oss mennesker er det vanskelig å beherske begrepet «null». Barn lærer dette tallet mye senere enn andre tall.

Blant andre dyrearter er det langt mellom dem som har bevist at de forstår at ingenting er mindre enn noen. Sjimpanser, noen aper, en papegøye og kanskje delfiner er med i nullgjengen.

Nå mener forskere at også bier har kvalifisert seg. De har tidligere vist at de kan telle til fire, men null er veldig mye vanskeligere.

Større enn og mindre enn

Først måtte de lære «større enn» og «mindre enn». Biene skulle velge mellom små plattformer med ulikt antall svarte prikker.

Halvparten ble trent til å velge den med færrest prikker, og den andre halvparten ble trent til å velge plattformen med flest prikker. De fikk en søt belønning når de valgte riktig og en sur straff hvis de valgte feil.

På treningsbanen. Biler lærer seg å skille mellom «større enn» og «mindre enn». (Foto: Scarlett Howard)

Da forskerne var sikre på at biene hadde lært seg «større enn» og «mindre enn», fikk de velge mellom to plattformer der den ene ikke hadde noen prikker, mens den andre hadde to eller tre prikker.

Biene viste at de hadde lært og valgte riktig plattform så ofte at forskerne mener det ikke kan være tilfeldig.

Vanskelig å skille 0 og 1

Biene fikk enda en matteprøve. Denne gangen måtte de velge mellom en blank plattform mens den andre viste fra én til seks prikker.

Fortsatt valgte biene stort sett riktig, men de var mer treffsikre når det var mange prikker på den andre plattformen.

De syntes tydeligvis at det var vanskeligere å skille mellom null og én enn mellom null og seks.

Hvordan biene, med sine knøttsmå hjerner, kan ha en forståelse av forholdet mellom «ingenting» og «noen», vet ikke forskerne.

– Det fortsatt mye vi må finne ut av om hvorfor de klarer det, sier Scarlett Howard ved University of Melbourne, ifølge New Scientist.

Flere stadier i forståelsen av null

Forskerne mener biene har kommet seg til nivå tre av fire i forståelsen av null.

De oppfatter null som ingenting, et fravær av stimuli. De kan skille mellom ingenting og noen, og de ser at null ligger i den nedre enden av en rekke som angir antall.

Det fjerde steget er det vanskeligste, og kanskje er det utenfor bienes rekkevidde. Det er nemlig å forstå bruken av et symbol, 0 i vårt tilfelle, slik det anvendes i matematikk og regning.

Howard mfl: Numerical ordering of zero in honey bees. Science, juni 2018, doi: 10.1126/science.aar4975. Sammendrag