De er som hund og katt, også når det gjelder mat.

Hunder liker fett – katter vil ha karbohydrater

Katter er kanskje ikke like hypp på proteiner som antatt. Hundene bekrefter at fett er det beste de vet.

12.6 2018 05:00

– Noen eksperter har trodd at katter trenger en diett med 40–50 prosent proteiner, sier professor Jean Hall ved Oregon State University.

– Våre funn er veldig forskjellige fra tallene som brukes i markedsføring og kommer til å utfordre dyrefôrindustrien, sier Hall i en pressemelding.

Funnene hun snakker om kom ut av en undersøkelse av 17 voksne og friske hunder og 27 ditto katter.

Alt smakte like godt

I fire uker fulgte forskerne med på hva dyrene valgte å spise. De hadde fire valg. Mat med mye fett, mye proteiner, mye karbohydrater eller en mer balansert variant.

Forskerne trikset med blant annet smaken og konsistensen slik at alle fire variantene skulle være velsmakende for dyrene. De kunne spise akkurat hva de ville, men ikke mer enn det de trengte for å dekke sitt daglige energibehov.

Ikke helt som hund og katt

Kattene valgte å innta 43 prosent av kaloriene de trengte i form av karbohydrater og 30 prosent fra proteiner.

Tidligere forskning har spekulert i om katter ikke bryr seg om karbohydrater rett og slett fordi de ikke kjenner søtsmak. Det kan du lese mer om her: Hvorfor katter ikke liker karbo

For hundene i Halls eksperiment besto 41 prosent av energiinntaket av fett og 36 prosent fra karbohydrater i gjennomsnitt.

Annen forskning har vist at hunder foretrekker en diett der over 60 prosent av energiinntaket kommer fra fett. Det kan du lese mer om her: Hunder vil ha fett

Ungdommelig avvik

– Når du utjevner velsmakenheten velger både hunder og katter andre hovednæringskilder enn de ville valgt basert på smak, sier Hall.

Verken blant hunder eller katter var det noen som valgte protein som største energikilde.

Unge katter ville ha mer proteiner enn eldre katter. Med hundene var det omvendt – der var de eldste som var mest ivrig på proteiner.

Jean A. Hall mfl: When fed foods with similar palatability, healthy adult dogs and cats choose different macronutrient compositions. Journal of Experimental Biology, juni 2018, doi: 10.1242/jeb.173450. Sammendrag