Fotsopp kan være plagsomt og vanskelig å bli kvitt. Men kanskje ny forskning kan gi oss overtaket?

Fotsopp synes føtter er bedre enn sex

Det kan bli dens undergang.

14.3 2018 05:00

Det kan se stygt ut for fotsoppen, ifølge ny forskning.

I hvert fall for fotsopp av typen Trichophyton rubrum. Nye undersøkelser peker nemlig mot at soppen rett og slett har sluttet å pare seg.

En genanalyse av T. rubrum fra 135 mennesker fra ulike steder i verden viste at fotsoppen deres var nesten helt lik. Det antyder at det ikke skjer så mye blanding av gener. Også kjent som sex.

Et annet påfallende trekk var dessuten at soppene var av samme paringstype – en form for kjønn. Det gjør det så klart også vanskelig å pare seg.

Men det er slett ikke sikkert at det er mangel på passelige partnere som er grunnen til soppens tilsynelatende fraværende sexliv, skal vi tro studien som nå er publisert i tidsskriftet Genetics.

Da forsker Gabriela F. Persinoti og kollegaene hennes arrangerte stevnemøter mellom T. rubrum og andre paringstype, nektet fotsoppen rett og slett å bli med på notene. T. rubrum lot seg tydeligvis ikke forføre.

Kan dø ut

Forskerne tror T. rubrum kan ha gitt opp sex da den begynte å leve på føtter. Kanskje var det slik at forholdene for paring var best i jord, mens føttene var et fantastisk matfat.

Siden soppen også kan spre seg ved å lage kloner av seg selv, er det mulig den ofret sex for føtter.

Dette veivalget kan imidlertid vise seg å bli skjebnesvangert for fotplagen. Arter som slutter å pare seg, har det nemlig med å dø ut.

Dessverre for oss kan det ta tid. Det finnes arter som har overlevd i en million år uten sex. Trolig vil det minst ta noen hundre tusen år før fotsoppen trekker sitt siste sukk, ifølge en pressemelding fra Duke University

Men er vi heldige, kan vi kanskje hjelpe den litt på veien.

Dersom soppen virkelig har gitt opp sex, har den også levert fra seg et viktig våpen mot soppdrepende midler: Nemlig en stor genetisk variasjon som kan brukes til å takle nye stoffer.

Slik ser fotsoppen Trichophyton ut i et elektronmikroskop. (Foto: Wenjun Li and Joseph Heitman - Duke University, and Valerie Lapham - North Carolina State University)

G. F. Persinoti, m. fl., Whole Genome Analysis Illustrates Global Clonal Population Structure of the Ubiquitous Dermatophyte Pathogen Trichophyton Rubrum, Genetics, februar 2018. Sammendrag.